Den globala hållbarhetsrapporten för 2018 visar att Carlsberg gör framsteg inom ramen för hållbarhetsprogrammet Together Towards ZERO. Året har till stor del handlat om att sätta hållbarhet i händerna på alla ölälskare, bokstavligt talat, bland annat med relanseringen av Carlsberg-varumärket med klimatsmarta förbättringar som Snap Pack, och med PU:REST, Sveriges första öl bryggd på renat avloppsvatten.
Together Towards ZERO lanserades 2017 och grundar sig i Carlsbergs syfte, samt är en integrerad del av företagets SAIL’22 strategi. TTZ består av fyra ambitionsområden; NOLL Koldioxidavtryck, Noll Vattenspill, Noll Oansvarig Konsumtion och NOLL Olyckskultur.
2018 levererade Carlsberg-koncernen ett starkt finansiellt resultat, samtidigt som det relativa koldioxidavtrycket (basår 2015) minskade med 20 % och vattenanvändningen med 9 %. Det visar att företaget kan växa samtidigt som miljöpåverkan minskar.
Några av framgångarna i siffror:
- 20% minskning av (det relativa) koldioxidavtrycket sedan 2015 (5% sedan 2017)
- 46% av elektriciteten globalt och 100% i Västeuropa kommer från förnybara källor. (+1 % sedan 2017; +5 % sedan 2015)
- 20% av den totala energin kommer nu från förnybara källor som biogas, biomassa, solceller, vind- och vattenkraft (+2 % sedan 2017, +5 % sedan 2015)
- 9% minskning av vattenanvändningen sedan 2015 (samma som 2017)
- Flera innovationer som mött konsumenter har lanserats under året, bl a återvunnen shrink, Snap Pack, som minskar plastanvändningen med 76%, och PU:REST, Sveriges första öl bryggd på återvunnet avloppsvatten.
Noll Koldioxidavtryck på Carlsberg Sverige – exempel på hållbara initiativ 2018
- Redan hösten 2017 blev bryggeriet i Falkenberg det första i Carlsberg-koncernen, och det första stora bryggeriet i Sverige, som drivs med noll koldioxidutsläpp från energianvändningen, detta genom att enbart använda grön el och biogas.
- I september relanserades Carlsberg-varumärket, med ny design och kommunikation, och inte minst med många hållbara förbättringar. Nu med ny grön miljöcertifierad färg på etiketterna. I Sverige görs plasten på 6-packen av 100% återvunnen plast, vilket minskar dess koldioxidavtryck med upp till 60%. På den globala marknaden lanserades Snap Pack, där burkarna i multipack sitter ihop med ett speciellt lim. Fullt konverterat kommer denna teknik minska plastavfallet med 1200 ton per år, vilket motsvarar 60 miljoner plastpåsar.
- Carlsberg Sverige är medlem i Dryckesbranschens Klimatinitiativet, ett initiativ för Sveriges dryckesnäring, där Carlsberg tillsammans med övriga medlemsföretag i Sveriges Bryggerier, Sveriges Vin- och Spritleverantörsförening och Systembolaget, arbetar för att minska branschens klimatpåverkan.
- Carlsberg Sverige gick som första bryggeri med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige.
- Framåt kommer vi att fortsätta arbeta för smarta energibesparingar i den egna produktionen. Samt att tillsammans med partners och leverantörer säkerställa att klimatpåverkan minskar över värdekedjan, med särskilt fokus på förpackningar. Vi har flera spännande förpackningsinnovationer på gång, både inom Carlsberg-koncernen och på Carlsberg Sverige, som avsevärt kommer minska vår klimatpåverkan och som vi kommer kunna berätta mer om under 2019-2020.