Vi gör framsteg inom Together Towards Zero, både globalt och i Sverige. Partnerskap är vägen framåt för att vi ska nå de långsiktiga målen för 2022 och 2030.
Under 2019 nådde Carlsberg Group en 30 % minskning av relativa koldioxidutsläpp på bryggerierna, jämfört med 2015 (-13 % sedan 2018). 56 % av all el kommer från förnybara energikällor och fem anläggningar är nu koldioxidneutrala. Två av dem finns i Sverige; Falkenberg och Ramlösa. Sedan hösten 2017 är allt som tillverkas i Sverige klimatneutralt producerat (från energiförsörjningen) då endast grön el och biogas används. Carlsberg Sverige var det första stora klimatneutrala bryggeri i Sverige och inom Carlsberg-koncernen.
Carlsberg Group uppnådde en 12 % minskning i relativ vattenförbrukning jämfört med 2015. När den nya vattenåtervinningsanläggningen öppnar i Fredericia, Danmark, kommer vattenanvändningen där gå ner från 2,9 hl vatten/1 hl öl, till 1.4 hl/hl samt minska energiförbrukningen med 10 %. En effektiv teknologi som ska rulla ut på fler marknader. I Sverige går det idag åt 2,8 hl vatten/1 hl färdig produkt i Falkenberg (3,0 hl/hl 2018) och 1,65 hl/hl i Ramlösa (1,56 hl/hl 2018). Målet är att vi ska ner till 2,12 hl/hl i Sverige till 2022.
Ett par framgångar 2019
- Installation av kyltorn för kylning av luftkompressorer slutfördes i november. Genom att sluta kyla med vatten sparar vi ca 100m3 vatten per dag, vilket motsvarar 0,1 hl/hl per år
- Optimerad förpackningsprocess, så det går åt mindre vatten i flasktvätt och i tunnelpastören
- Ökad användning av egen biogas med 1 % genom ökad återanvändning av processvatten
- Minskad elförbrukning från 6,8-6,2 kWh/hl, främst genom installation av nya kondensorer till kyltorn för ammoniak
- 2019 installerades två nya luftkompressorer med varierad kapacitet, så energiåtgången kan anpassas efter behov
- Ramlösa Vattenfond, ett långsiktigt samarbete med Svenska Röda Korset och deras vattenprojekt i Afrika och Asien. För varje liter såld Ramlösa, skänks motsvarande 1 liter rent vatten – hittills har det blivit över 630 miljoner liter rent vatten
– Förpackningar står för över 40 % av vårt koldioxidavtryck sett över värdekedjan. Det här är också ett tydligt fokusområde där företaget satsar på globala innovationer, som t ex SnapPack och Pappersflaskan ”Green Fiber Bottle” och lokala initiativ, säger Anna Anderberg, hållbarhetsansvarig.
Några av de projekt som drivs på Carlsberg Sverige är att under 2020 konvertera PET-portföljen upp till 50% rPET (återvunnet material). Vi tittar på lättare flaskor (light weighting) och har 100 % återvunnen plast i vår shrink för Carlsberg-varumärket och i vår konverterar vi även Falcon. På sommarens event och festivaler erbjuder vi klimatsmarta glas, bland annat gjorda av 100 % återvunnen plast.