Carlsberg Hof Organic

Ekologisk öl är här för att stanna. Det är tydligt pådrivet av våra kunder och konsumenter, och det går helt i linje med våra strategiska fokusområden. Under 2015 släpper vi en rad ekologiska produkter, den absolut största ekologiska satsningen görs initialt på Carlsberg Hof där en 33 cl burk lanseras på Systembolaget den 1 mars.

Den största beståndsdelen i en vanlig lageröl består av vatten, därefter kommer malt, humle och jäst. För att Carlsberg Hof ska kunna addera Organic behöver minst 95 procent av ingredienserna vara ekologiska.

–      I det här fallet tar vi ekologiskt producerat korn från kravodlingar i Danmark och det räcker gott. Efterfrågan på ekologisk humle har varit så stor att det idag tyvärr är en bristvara. Det tar fyra till fem år att ställa om från konventionellt- till ekologiskt jordbruk då ren odlingsbar mark givetvis är ett krav. Och när man väl har en ekologisk odling på plats så tar det dubbelt så lång tid för kornet att växa sig redo för skörd. Därmed blir både kornet dyrare och tillgängligt i mindre skala än besprutat snabbväxande korn, säger Johan Örtegren, marknadschef på Carlsberg Sverige.

 

Men enligt Örtegren är prisskillnaden inte markant. Carlsberg Hof Organic kommer säljas i 33 cl på burk och detta är en helt ny produkt i nytt format. Undersökningar visar att konsumenten kan tänka sig att betala mer för ekologiska produkter men det är först på senare år som detta faktiskt visat sig vara sant. I dag är efterfrågan på ekologiskt större än för bara några år sedan och senaste undersökningen från KRAV visar en ökning av ekologiskt- och KRAV-märkt med 30 procent under första halvan av 2014.

Vi är mer medvetna om hur besprutade råvaror påverkar både klimatet och hälsan idag och därmed blir det givetvis en större efterfrågan på ekologiska produkter. Och på Carlsberg är vi inte sena att hänga på trenden.

– Vi har haft ekologiskt i åtanke de senaste åtta åren och vi försökte tidigare göra en satsning på Falcon Ekologiskt men dessvärre tog den inte fart. Delvis då vi var före mainstream-trenden kring ekologiskt men också då ekologiskt inte låg högt upp i prioritet när det kom till val av produkt. Nu är läget annorlunda då konsumenterna mer aktivt söker efter ekologiskt och KRAV-märkt i hyllorna, avslutar Örtegren.