Tillsammans mot en mer hållbar framtid

Vi gör framsteg inom Together Towards Zero, både globalt och i Sverige. Partnerskap är vägen framåt för att vi ska nå de långsiktiga målen för 2022 och 2030. Under 2019 nådde Carlsberg Group en 30 % minskning av relativa koldioxidutsläpp på bryggerierna, jämfört med 2015 (-13 % sedan 2018). 56 % av all el kommer […]

Allt fler svenskar tar en vit månad

Nästan var tredje svensk har, en eller flera gånger, tagit vit månad under de senaste två åren och drygt sex av tio svenskar kan tänka sig att göra det under 2020. Den främsta anledningen till att helt avstå alkohol under en period är att man vill vara mer hälsosam. Det visar Sifoundersökningen ”Dryckeskollen” som är […]

177 företag agerar för klimatet

Carlsberg Group har tillsammans med 176 andra företag lovat att bidra till att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5°C. ​​​​​​Under FNs klimatkonferens (COP 25) i Madrid tillkännagavs i veckan att 177 företag lovar att sätta ambitiösa utsläppsmål, för att begränsa uppvärmningen till 1.5°C och att nå netto noll koldioxidutsläpp till 2050. Carlsberg var ett av […]

Rent vatten räddar liv

Ramlösa Vattenfond är ett viktigt initiativ där vi stöttar Svenska Röda Korsets vattenprojekt i utsatta områden, däribland Afrika och Asien. Vi har samarbetat sedan 2011 genom att skänka motsvarande en liter rent vatten för varje liter Ramlösa som vi säljer. Hittills har det resulterat i över 600 miljoner liter rent vatten. I höst lyfter vi vårt […]

Samarbete för klimatet

Dryckesbranschens Klimatinitiativ samlar dryckesnäringen i Sverige för att minska det gemensamma klimatavtrycket. Samarbetet inleddes under 2017-2018 och i våras rapporterade över 40 företag in sitt klimatavtryck i en unik plattform för att få en första mätning på hur stor branschens klimatpåverkan är. Deltagarna i initiativet är Systembolaget, branschorganisationerna Sveriges Bryggerier och Sveriges Sprit- och Vinleverantörsförening, […]