177 företag agerar för klimatet

Carlsberg Group har tillsammans med 176 andra företag lovat att bidra till att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5°C. ​​​​​​Under FNs klimatkonferens (COP 25) i Madrid tillkännagavs i veckan att 177 företag lovar att sätta ambitiösa utsläppsmål, för att begränsa uppvärmningen till 1.5°C och att nå netto noll koldioxidutsläpp till 2050. Carlsberg var ett av […]

Rent vatten räddar liv

Ramlösa Vattenfond är ett viktigt initiativ där vi stöttar Svenska Röda Korsets vattenprojekt i utsatta områden, däribland Afrika och Asien. Vi har samarbetat sedan 2011 genom att skänka motsvarande en liter rent vatten för varje liter Ramlösa som vi säljer. Hittills har det resulterat i över 600 miljoner liter rent vatten. I höst lyfter vi vårt […]

Samarbete för klimatet

Dryckesbranschens Klimatinitiativ samlar dryckesnäringen i Sverige för att minska det gemensamma klimatavtrycket. Samarbetet inleddes under 2017-2018 och i våras rapporterade över 40 företag in sitt klimatavtryck i en unik plattform för att få en första mätning på hur stor branschens klimatpåverkan är. Deltagarna i initiativet är Systembolaget, branschorganisationerna Sveriges Bryggerier och Sveriges Sprit- och Vinleverantörsförening, […]

Carlsberg tar nästa steg med ölflaska i papper

Carlsberg har nu tagit ytterligare ett steg för att skapa världens första pappersölflaska, framställd av hållbar träfiber i samarbete med bland andra BillerudKorsnäs. Flaskan går under namnet ”Green Fibre Bottle”. Carlsberg har idag avslöjat nya forskningsprototyper av ”Green Fibre Bottle”, världens första pappersflaska som innehåller öl. Flaskan är huvudsakligen tillverkad av hållbar träfiber. Prototyperna har […]

Carlsberg-koncernen minskar vattenanvändningen

Carlsberg investerar för att halvera vattenanvändningen på Fredericiabryggeriet i Danmark. Investeringen innebär även att 90 procent av det processade vattnet på bryggeriet kommer att kunna återanvändas. Samtidigt kommer energianvändningen att minska med 10 procent. År 2017 lanserade Carlsberg det globala hållbarhetsprogrammet ”Together Towards ZERO”. Sedan dess har ambitionen varit att närma sig noll både vad gäller […]